4EVA N EVA AFTER

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sinaran yg di pelihara Allah

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Thursday, April 25, 2013

Anak berak ibu gembira

Bismillah...

Tajuk entry pelek...yup pelek tapi benar..rata-rata ibu aku rasa benda yang sama akan rasa... aku paling syok bila dengar bunyi anak kecil sedang bersusah payah nak berak yak!!... hahahaha... aku tak terkecualilah bukan main senang hati lagi bila D.A yak tau.... dulu masa belum start solidfood memang tabiat yak DA 3-4 hari sekali...tak kisahlah sebab D.A fully BF....

But now i have to worry because DA dah makan bubur nasi + sayur + buah-buahan + biskut (solid food la senang cerita)...... Bila DA tak yak dua tiga hari aku dah mula gundah gulana,resah gelisah bagai menunggu bulan jatuh ke riba ibu merepek!  Serius....bagi aku ibu yang beranak sorang ni tak ada pengalama wehh...taku la anak sembelit, usus tersumbat, aku salah bagi makan....taku sangat anak aku sakit sebab kecuaian aku..

Then bila dah sampai 3 hari tak berak aku pun ajak abah DA p farmasi cari solution nak bagi DA berak juga. so dekat farmasi asalnya nak beli gripe water, tp depa suggest guna leavolac untuk lembutkan najis... (anak aku sembelit ke?) what ever just try...adoiii sekali lagi DA jadi bahan eksperimen ibu.
 
suap DA makan ubat bukan mudah ok..meraung raung baru boleh sumbat (5ml jer)


Dalam 3 - 4 hours ambil ubat ni DA melepaskan hajat dengan jayanya....huh!!! lega weh... pastu berazam nak bagi DA makan benda yang senang berak...lawas! 

tapi still sama tak berak juga, kali ni nekad tak mau bagi dah makan ubat, takut gak aku kalau DA asyik bergantung pada ubat ja bila nak yak! tak boleh jadi...so aku pun nekad gila risau gunda gulana resah ka apa ka tunggu dan lihat...aku rasa dah bagi makan yang senang hadam dah... makanya hari ke-4 selepas berak yang terakhir baru DA berak...memang belambak la penuh pampers.... dah tu pukul 5am pula tu... hahahahaha....

so kesimpulan dari cerita yak DA ni....walaupun DA dah makan, tapi still fully BF jadual yak masih seperti dulu..tapi aku still risau...erkkkk betul ke kesimpulan aku tu? ada jumpa lepas aku google tapi bila cari balik blog tu dah tak jumpa... katanya "if baby still minum susu ibu tak perlu risau walaupun dah startsolid food".... 

gambar tiada kaitan dgn tajuk entry.


ada petua tak nak bagi baby poo poo setiap hari atau dua hari sekali pun jadi la.....???






SUka? > klick button "LIKE"...

4 comments:

  1. i pun salah seorang yg macam tunggu bulan jatuh ke riba tu.kana try and error. i pastikan i ada bagi rissa pear tiap ari..biar sekali pun jadi.dengan tu baru dia akan poopoo.tapi dia membuang 2 hari sekali..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pear belum pernah try dekat DA....pisang ada mood juga kadang bukan main makan...kadang2 beli sesikat ibu yang makan semua hahaha...epal pun tak suka...tq nak try pear juga...skrg juga nak p beli..hahah

      Delete
  2. mcm first time dengar teori ''walaupun DA dah makan, tapi still fully BF jadual yak masih seperti dulu''....tapi macam benda tu terjadi kt umar raihan. dulu dia macam DA lah. skrg pun sama. tp kt sekolah ticer kata elok je berak. kt umah kemain susah nk berak tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. adakah tempat juga mempengaruhi?? pening bila fikir bab poopoo anak...jadi masalah juga ihihi....takut sangat sembelit memang akan jadi masalah...

      Delete

thank you sebab sudi mengomen....

Friendship forever

Daisypath Friendship tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FIND WHAT EVER U WANT HERE!!