4EVA N EVA AFTER

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sinaran yg di pelihara Allah

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Saturday, March 23, 2013

Anak menyembur - Rambut ibu gugur

peeps!!!!

FAKTA atau AUTA ?


gambar ehsan Mr.google

perkembangan Dea dalam masa umur 5 bulan ni banyak sangat... antara yang paling ketara dah pandai menyembur dan hisap jari kaki (next entry i'll story).

pernah aku tanya MIL aku, betul ke lepas bersalin rambut akan gugur? MIL aku cakap nani time ana start menyembur rambut akan gugur... so now its my turn.... memang pun start Dea masuk 5 bulan dia dah pandai menyembur rambut aku gugur bukan main banyak...alahaiii anak... takkan nak salahkan anak sebab menyembur buih/air liur kan... perkembangan anak tu...

Aku rasa benda ni berlaku di secara kebetulan, sampai je waktu/kebolehan bayi untuk menyembur sama dengan perubahan hormon ibu yang menyebabkan rambut gugur... ada tak bayi tak menyembur?? tapi rambut ibu tetap gugur jugakan?? kan?

tengok tu...muncung jer......menyembur sakan

aku dah google FAKTA rambut gugur after bersalin... SINI

1. Keguguran rambut selepas bersalin berlaku kepada hampir semua wanita. Ibu baharu bersalin boleh hilang antara 50-100 urat rambut setiap hari.

2. Anda harus faham, hormon (dalam darah) yang berubah setelah bayi dilahirkan menyebabkan keguguran rambut.

3 .Walaupun rambut banyak gugur di awal kelahiran, anda tidak perlu panik kerana anda tidak akan menjadi botak. Sebaliknya ia akan kembali normal sebaik bayi menyambut ulang tahun pertama.
4. Biasanya, lebih kurang 85 ke 95 peratus rambut lima hingga 15 peratus berada dalam peringkat berehat.

5. Selepas peringkat berehat, rambut akan gugur. Biasanya ketika anda menyikat atau bersyampu rambut. Ia akan diganti dengan rambut baharu. Purata keguguran rambut bagi wanita adalah lebih kurang 100 helai sehari.

6. Ketika hamil, peningkatan tahap estrogen melambatkan peringkat pertumbuhan. Hanya sedikit sahaja rambut berada dalam keadaan berehat dan sedikit sahaja yang gugur setiap hari.

7. Selepas bersalin, tahap estrogen menurun dan semakin banyak folikel rambut masuk peringkat berehat. Ini bermakna lebih banyak rambut akan gugur ketika mandi atau bersikat.

8. Keguguran luar biasa akan berkurangan dan rambut akan kembali seperti sebelum pra mengandung. Ini mengambil masa di antara 6 ke 12 bulan selepas bersalin.

9. Biasanya wanita yang berambut panjang lebih perasan masalah ini berlaku kepada mereka.



alahaiiiii geram dengan muncung tu!

sembur la Dea... ibu tak kisah pun...janji riang ria dengan apa yang kamu buat tu...suka la benda baru yang Dea boleh buat...so akan ulang setiap pagi bila bangun tidur ini la kejanya......


dan di sebabkan banyak sangat rambut gugur abah suruh potong rambut pendek.... alahaiiiiii......!!! dah lama tak buat gaya rambut pendek ni.... ok abah ibu kan pertimbangkannya.... 

errr...rambut pendek..fikir dua tiga kali ni.... kena start google gak nak buat rambut macam mana..supaya tak selekeh bila rambut pendek...







SUka? > klick button "LIKE"...

4 comments:

  1. Rambut i pun gugur banyak gila.adoi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar ja..perubahan hormonkn...hope nnt tumbuh rmbut bru...

      Delete
  2. rambut saya dah lar nipis dan sekarang gugur makin banyak huhuuu..ada tak petua nak lebat kan rambut ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis nura saya skrg anak kedua pun gugur juga...pastu saya potong sikit rambut then ambil suplememnt..alhamdulillah kurang dah gugur...kalau tak rasa mcam nak botak kepala...nak suplement boleh contact saya 0174009734

      Delete

thank you sebab sudi mengomen....

Friendship forever

Daisypath Friendship tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FIND WHAT EVER U WANT HERE!!