4EVA N EVA AFTER

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sinaran yg di pelihara Allah

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Thursday, July 5, 2012

15 Syaaban - The beginning of newly Record

 Assalamualaikum Viewers


Alhamdulillah... syukur padamu ya ALLAH kerana tahun ni dapat lagi aku merasa bulan Syaaban yang penuh dengan keberkatan, Bulan Syaaban merupakan Bulan sebelum umat Islam menjalani ibadah puasa. 15 syaaban, jadi lagi 15 hari bulan Ramadhan akan muncul pula. Aku ni masih ragu-ragu sama ada aku mampu untuk menjalani ibadah puasa pada Ramadhan akan datang...

So hari ni aku nekad untuk mencuba untuk berpuasa. Alhamdulillah lagi sekali sekarang sudah pukul 4.00pm 15 syaaban 1433 bersamaan 5 julai 2012 aku masih berpuasa, anak dalam perut pun baik harini, dari bangun sahur pagi tadi dah siap-siap pesan dekat dia... "kita puasa hari ni ye sayang", mungkin dia faham...lepas ni nak ajar dia puasa sebulan di bulan Ramadhan InsyaALLAH...

sekarang usia kandungan 27weeks 5days....harap perut and baby tak buat hal sampai maghrib nanti.. terbayang baby dalam perut buat apa la, "sayang sihat je kan?? jap g ibu makan k...sabar tau sayang" memberi motivasi kepada anak and diri sendiri (sambil gosok perut)..

gambar ambil from baby-gaga
Semua mesti nak tahu kan apa tips ibu hamil kalau nak berpuasa... hahaha tak ada tips selain NIAT dan NEKAD untuk berpuasa, mohon doa kepada ALLAH swt semoga dipermudahkan... Syukur Alhamdulillah hari ni rasa lain dari hari-hari yang lain, Baby pun tak minta-minta macam hari lain.. Menu sahur pagi tadi just makan:

  • nasi putih, telur goreng dan tambah kicap
  • 3 biji kurma
  • segelas susu
  • segelas air putih


gambar ni dari mr. google, tak sempat nak bergambar time sahur pagi tadi hehehe....


kat sini nak share sikit fadhilat bulan syaaban

Antara fadhilat dan amalan-amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban adalah :

  • Memperbanyakkan puasa sunat
Sebagaimana yang telah dijelaskan terdahulu bahawa Rasulullah S.A.W lebih gemar untuk berpuasa sunat dalam bulan Syaaban berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Justeru itu adalah patut bagi kita selaku umat Baginda mencontohinya dalam memperbanyakkan puasa sunat bagi menyemarak dan mengagungkan bulan Syaaban ini. Begitulah tingginya pekerti Nabi Muhammad nabi junjungan kita.
Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya: "Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid."
 
  • Memperbanyak doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah S.A.W.
Kita sebagai umat Islam juga digalakkan untuk memperbanyak doa, zikir, dan berselawat kepada Rasulullah S.A.W. Sabda Rasulullah S.A.W.: "Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)

  • Bertaubat
Kita juga digalakkan untuk melalukan taubat kepada Allah SWT. Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili Radiallahuanhu, dia berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya: "Manakala masuk bulan Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu." Sabda Nabi s.a.w. : Apabila masuk bulan Syaaban, baikkanlah niatmu padanya, kerana kelebihan Syaaban atas segala bulan seperti kelebihanku atas kamu. Barangsiapa berpuasa sehari pada bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi tauladan Nabi Allah Yusuf a.s.di dalam syurga. Diberi pahala oleh Allah seperti pahala Nabi Allah Ayub a.s. dan Nabi Daud a.s. Jika dia sempurnakan puasanya sebulan di bulan Syaaban, dimudahkan Allah atasnya Sakaratulmaut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan di dalam kubur, dilepaskan daripada huru-hara Mungkar dan Nakir, ditutup Allah keaipannya di hari kiamat dan diwajibkan syurga baginya. Barangsiapa berpuasa pada awal hari khamis pada bulan Syaaban dan akhir Khamis daripada Syaaban, dimasukan dia ke dalam syurga. (dari kitab Al-Barakah). Berkata Siti Aisyah r.a., bulan yang lebih dikasihi oleh Rasululah s.a.w. ialah bulan Syaaban.


Sabda Nabi s.a.w.: Syaaban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku. Syaaban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani rohani).
Sabda Nabi s.a.w.: “Bahawa puasa Syaba'an kerana membesarkan Ramadhan. Siapa yang berpuasa tiga hari daripada bulan Syaaban, kemudian dia bersalawat atasku beberapa kali sebelum berbuka puasa maka di ampunkan oleh Allah dosanya yang telah lalu, diberkatikan rezeki baginya” antara lain sabdanya lagi: “Bahawa Allah Ta'ala membukakan pada bulan itu tiga ratus pintu rahmat”.

SUka? > klick button "LIKE"...

1 comment:

  1. alhamdulillah syukur...sy berjaya untuk hari ini....

    ReplyDelete

thank you sebab sudi mengomen....

Friendship forever

Daisypath Friendship tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FIND WHAT EVER U WANT HERE!!