4EVA N EVA AFTER

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sinaran yg di pelihara Allah

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Friday, January 7, 2011

Tiada plastik bag percuma di Penang bermula 01012011


Langkah awal kerajaan PENANG untuk bumi bebas dari pencemaran, iaitu dengan menguatkuasakan kempen "everyday no plastic bags", di setiap pasaraya atau gedung-gedung jualan sudah tidak menggunakan plastik bag, kempen ini di sahut baik oleh penduduk negeri ini. seperti yang semua maklum plastik merupakan bahan yang sukar untuk mereput, mengambil masa beratus-ratus tahun untuk terbiodegradasi,kempen seperti ini ada yang terbaik la, selain menjaga ecosystem bumi di samping itu juga dapat mengelakkan dari bumi penang yg kecil itu bersepah dengan sampah plastik. mari la bersama menjaga bumi kita untuk kekal segar dan juga untuk anak-anak cucu kita.

sebelum 2011, ada juga kempan ini di jalankan, bagi negeri selain PENANG hari sabtu merupakan hari tanpa plastik bag, kalau penang yang aku tau la, hari isnin 1 helai plastik bag harga dia RM0.20, dan di TESCO setiap hari isnin, selasa and rabu memang tidak di sediakan plastik beg.

sebagai langkah untuk menggantikan plastik bag, boleh menggunakan beg-beg seperti dia atas, senang dan mudah di bawa/simpan. selain itu boleh juga alternatif lain, contohnya guna troli, beg kertas yg mudah di kitar semula.

maklumat mengenai kempen bumi hijau  ini, kerajaan negeri PENANG menyediakan laman web khusus ialah Penang as green state



aku tak pernah nak ambil tahu hal isu semasa, pada 1st day kempen ni start dulu aku boleh tak tahu,,hahhah pergi shopping d jusco Queen Bay, after bayar jer minta plastic beg kat kaunter, pastu chasher dia jawab "everyday no plastic" ...ahhh malu siut, so untuk kawan2 blogger yang nak melawat penang pastikan bawa beg lain k..kalau tak kena beli beg baru...hehehhe..

SUka? > klick button "LIKE"...

6 comments:

  1. heehhe,,nak shopping kena bawak beg sendiri lah,,

    ReplyDelete
  2. kena bawak beg sendiri ler pas nie... kalo yk nk beli lg byk ler beg..huhu

    ReplyDelete
  3. bawa troli seniri pon ok...hehehhe..shopping naik kete senang skit...

    ReplyDelete
  4. untuk kepentingan kita bersama dan masa depan kita hehehhe

    ReplyDelete

thank you sebab sudi mengomen....

Friendship forever

Daisypath Friendship tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FIND WHAT EVER U WANT HERE!!