4EVA N EVA AFTER

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sinaran yg di pelihara Allah

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Thursday, January 13, 2011

tak boleh tidur ~ gejala insomnia kah?

ADOIYAiiii...penat golek2 atas katil, klik pok klik pok mata terkebil2...xrasa skit pon ngntuk...esok kelas kul 8am cik fuzy....time 2 baru rasa nak tido kot?..haihhhh...jgn la camtu wahai cik mata,jom la kita tido k... arhhhhhhhhhhhh....sudah pkul 5am..jadi saya bgun dan mengadap laptop and buat entry tak tido malam... alang-alang tak boleh tido elok lah aku terus menghadap menda ni....lalu aku mengGOOGLE mencari maklumat dan sebab musabab kenapa aku tidak boleh tidur.... adakah terlalu tertekan dengan masalah2..tapi masalah biasa jer..( adik aku gedix nak kawen...hahhahaha )...tapi yang pastinya tadi siang aku tertidur over limit kot...

mungkinkah aku terkena gejala insomnia?? apa itu insomnia....mari kita baca ok...

Mungkin Anda termasuk dalam 40 persen orang dewasa yang mengalami insomnia, gangguan tidur yang sangat umum terjadi seperti yang ada di Amerika. Insomnia atau sulit tidur menimpa 1 dari 10 orang Amerika Serikat. Insomnia bisa berupa mata tak terpejam sepanjang malam, terbangun di tengah lelapnya tidur dan sulit tidur kembali, terbangun beberapa kali, bangun terlalu dini, atau tidak merasa bugar setelah bangun tidur. Meski demikian, sebenarnya hanya 30 persen penderita insomnia yang benar-benar terganggu. Insomnia itu sendiri bukanlah suatu penyakit tetapi lebih tepatnya adalah suatu gejala dari masalah lain atau beberapa masalah lain entah itu fisik, emosi atau tingkah laku.

Jenis Insomnia
• Insomnia kronis, merupakan insomnia yang paling parah karena penderitanya selama sebulan atau lebih tidak bisa tidur pada sebagian besar malam.
• Insomnia jangka pendek, penderita sulit tidur selama 2-4 minggu.
• Insomnia sementara, yaitu insomnia yang berlangsung hanya beberapa hari.

Proses Kimia
Hormon melatonin yang dikeluarkan kelenjar pineal adalah jam alamiah bagi tubuh. Hormon ini mulai mengalir ketika sinar matahari mulai redup. Kehadiran hormon melatonin di dalam tubuh memerintahkan istirahat. Di siang hari, hormon ini tidak diproduksi. Oleh karena itu, tidur siang sebenarnya tidak terlalu diperlukan tubuh. Tidur siang diperlukan hanya untuk memberikan relaksasi bagi tubuh dan juga pemulihan stamina bagi orang yang mengalami kelelahan ataupun telah melakukan aktifitas yang berlebihan daripada biasanya.

Penyebab Insomnia
• STRESS & DEPRESI. ( mungkin salah satu faktor fikir nak kawen )
TIDUR SIANG BERLEBIHAN. ( comfirm ni la penyebabnya jgn membuta lagi )
• LINGKUNGAN TERLALU BISING.
• SUHU LINGKUNGAN.
• MEROKOK & MINUM ALKOHOL BERLEBIH.
• MINUM KOPI BERLEBIHAN.
• SAKIT MEDIS.
• SIKLUS MENSTRUASI.
• PENGARUH uBAT-uBATAN.
sumber di perolehi dari SINI

jadi untuk pengajaran kali ni...jangan tidur waktu siang okey...tidur sekejap boleh kot. 
pinjam dari MR. gOogle
ps : aduhhh...countdown nak g kelas dengan mata yang bengkak ke?? tinggal lebih kurang 2jam je lagi ni.... tidur dalam dewan kuliah xpe kn???



SUka? > klick button "LIKE"...

3 comments:

  1. saya kanak kanak . ade insomnia ker ? HAHA :D

    ReplyDelete
  2. saya mengalami satu fenomena pelik la , susah bangun tido walaupun tido awal .. macam mana pulak tu ye ?

    ReplyDelete
  3. naD >> kanak2 xde insomnia...hahha..cuma gejala merengek before nk tdo jer

    abdul farique >> susah bgun tido pon bahaya penyakit 2....awak kena cri punca dan sebab musabab,pastu guna set mind sebelum tido awak ada hal kena bgun awal...

    ReplyDelete

thank you sebab sudi mengomen....

Friendship forever

Daisypath Friendship tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FIND WHAT EVER U WANT HERE!!