4EVA N EVA AFTER

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sinaran yg di pelihara Allah

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Wednesday, February 27, 2013

Solid Food: Are You Ready |Dea Aleesya|

Bismillah....

adoiiiyaiiii sejak bergelar makmak ibuibu ni naluri nak bagi yang terbaik untuk anak tu membuak-buak macam lava gunung berapi.....ceihhh ye la tu... 

ibu Dea nak mamam!!!


oyeahhh u alls....sekarang ni Dea dah 5 bulan hokeyyy.... dan aku telah mengambil langkah berani!!! beranikah aku? actually takut sangat.... adakah anak aku bersedia untuk menerima makanan?? banyak persoalan yang bermain kat kepala hotak! seorang graduan then duduk rumah jadi isteri dan ibu...nak bela seorang anak pun masih berkira-kira sama ada apa yang aku buat untuk anak aku ni betul ke???? 

first baby ok....so banyak benda aku was2...nak tak nak anak hang...aku ikut naluri keibuan aku....she need solid food,, sebab dengan bantuan ahli keluarga, kawan-kawan, suami dan tak lupa juga kamus aku geng2 blogger yang aku search melalui mr.google..Dea tergolong dalam bayi yang cepat untuk menerima solid food before 6month... Lagi satu bulan mau tunggu kasi dea makan....?? sangat kasihan menahan bayi kecil dari menahan perut yang selalu kosong...aku mmg suri rumah..dan dea memang dekat dengan aku..bagi dea minum DF jer...takdak stok2 ebm bagai....

aku bukan ibu yang penuh ilmu didada...tapi aku ada naluri seorang ibu
what should i do?? bagi makan or tengok jer Dea berlapar walaupun aku DF...sampai satu masa Dea akan merengek...bf tak nak itu ini taknak...apa yang Dea nak?? makan kot...hehehehe

>>>>JANGAN SAMAKAN ANAK AWAK DENGAN ANAK ORANG LAIN..PERKEMBANGAN BABY TAK SAMA OK<<<<

Dari apa yang aku google dan aku baca tak semestinya 6bulan baru introduce solid food\...bermula umur 4bulan dah boleh pekenalkan sikit-sikit....takkan nak tunggu 6bulan terus kasi makan kn...terkezutttt usus baby....so aku fikir betul juga...bagi jer anak aku makan sikit-sikit satu sudu teh pun dah ok..untuk intro pada usus Dea....bagi rasa la contohnyakan....betul ke idak??? PERKEMBANGAN SETIAP BABY TAK SAMA...so aku baca dekat SINI... tanda-tanda bayi anda sudah bersedia untuk menerima solid food: (di translate kan dalam bahasa ibunda)

Here are a few "signs" that may indicate your baby is ready for Solid Foods: berikut adalah "tanda" dimana bayi anda sudah bersedia menerima makanan pejal.....malas nak translate dik non..ikut pahamana aku dah la k...buat summary dulu time sekolah malas nak buat summary...

Baby dah boleh duduk dengan stabil dengan sedikit atau tanpa sokongan.

Maksudnya kalau kita letak baby dalam bumbo seat nan hado...tak mampu nak beli hahaha...atau baby boleh duduk tegak atas pangkuan kita tu kira okey dah la tu. senang nak bagi baby makan, bagi baby makan dalam keadaan baring adalah tidak digalakkan. Takut baby tersedak atau tercekik. Jadi suap baby dalam keadaan baby duduk tegak supaya makanan lebih mudah ditelan. 

Refer gambar di bawah...ok syarat no.1 Dea Pass!!!

siap duduk dalam baby chair lagi...suap jari dalam mulut

  Berat badan baby dah naik dua kali ganda dari berat semasa lahir.

Contoh: Masa lahir berat baby 3kg. By the time kita nak bagi dia makan, berat baby tu mesti at least 6 kg baru dikatakan baby dah ready for solid food. Please refer side bar aku tuh...Dea lahir 3.39kg so aroung 6.8kg dah boleh makan....tapi aku rasa belum sampai kot berat camtu almost la.... syarat no.2 akan di pertimbangkan,


Baby menunjukkan minat yang amat mendalam terhadap makanan.

Perkara biasa bagi Dea....pantang tengok..bukan benda makan pun Dea nak agak nya hahaha.....minat semua benda nak capai and masuk mulut. tengok gambar ni....ni gambar sebelum aku search pasai solid food lg...umur awal 4month dah macam ni....sekarang dah 5bulan cer bayangkan minat Dea terhadap makana..... syarat ke3 pass!

boikot McD...hehehehe
  Baby dah pandai mengawal lidah mereka.

Part ni maksudnya gini. Baby umur 6 bulan ke bawah biasanya suka main jelir-jelir lidah macam nak menghisap sesuatu. Kalau baby dah mula mengurangkan kekerapan menjelir-jelir lidah tu, maknanya dia dah pandai control lidah sendiri. Kira dah boleh perkenalkan makanan kat dia. Kalau baby masih suka keluar-keluarkan lidah dia then kita dah bagi dia makan, itu yang jadi kes kononnya baby tolak makanan lah, luah balik apa yang dia makan lah semua. Sebenarnya mungkin baby tu belum pandai control lidah dia. syarat ke4 pass!!

Boleh megawal kepala dan tengkuk.

Maknanya tengkuk baby tu dah keras, dah stabil untuk mengawal kepalanya sendiri. Pastikan ok!! terkulai2 maknanya belum boleh...belum sedia ok! pass juga syarat ke 5 ni

cukup tegak tak camni???
 Cepat lapar.

Baby memang makin besar makin kuat menyusu. Kalau kita perhatikan kekerapan baby menyusu makin kerap, dah tu setiap kali menyusu tak reti nak sikit-sikit. silalah ready untuk bagi anak makan. Tak cukup susu dah lah tu. Dia nak makanan tambahan lain. dan yang berlaku pada Dea sekarang ni syik merengek walaupun baru sudah minum susu bergalen2 dari breast ibu....dan Dea dah taknak bila di suruh minum lagi...hahahah bukan di sebabkan tak sedap kan cuma u alls kalau asyik minum je tak makan rasa kurang gak kan....
WALAU BAGAIMANA PUN

masih ada yang aku ragu-ragu bila baca kes-kes usus baby tersumbat..adoiiii dalam delima ibu di buatnya Dea...alahai anak ku sayang.....macamana ni??? aku perlukan bantuan dan sokongan dari kamu...naluri kata anak dah lapar dan sedia nak terima solid food...tapi kekuatan nak bagi makan tu belum ada....

ye...aku tau seelok-eloknya 6 bulan....tapi.......bukan la aku ni paranoid sangat..cuma anak ok..anak...dulu masa orang lain bagi makan anak depa awai aku cam alehhhh tak baca la tu...main sumbat jer...bila sampai turn aku kena batang hidung sendiri haaaa cer jawab....anak dah nak makan ibu pula obses dengan polisi...ye la mencegah lebih baik dari mengubati... 

Tapi aku rasa la kan...aku rasa maksudnya pendapat aku la...selagi tak bagi anak makan benda yang memudaratkan ok kot kan...actually aku dah mula inroduce sikit-sikit dekat Dea...contohnya intoduce dengan puree banana, Dea macam tak berapa suka...seterusnya plain rice then buat porridge la(baru sekali bagi)...ok jer penerimaan Dea...pastu seminggu pastu sweet potato+porridge sangat suka Dea makan..... benda ni sekadar rasa jer...belum start betul2 ok...ni pun sebab kak long aku suapkan anak dia..so Dea tumpang rasa jer...

Jangan lupa mulakan suapan tu dengan bismillah....insyaAllah naluri ibu untuk yang ternaik untuk anak ibu........





semua info tentang solid food (resepi,kaedah nak uruskan solidfood,peringkat umur untuk intro jenis makanan and etc) sila KESINI




SUka? > klick button "LIKE"...

No comments:

Post a Comment

thank you sebab sudi mengomen....

Friendship forever

Daisypath Friendship tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FIND WHAT EVER U WANT HERE!!